Oszustwo nad rzeką



Mieszkańcy Nowego Haldiru często opowiadają o mrocznej postaci żyjącej w okolicy. Mówi się, że poznała ona tajemnice przyszłości. Jednak nikt nie ma ochoty wdawać się w szczegóły, a już na pewno nikt nie wypowie jej imienia, gdyż to przynosi pecha.

Mowa tu o nikim innym, jak o Madame Iuv. Większość zna ją jako Wróżbitkę, Iluzjonistkę, czy Widzącą. Posiada specyficzną reputacją, a opowieści o niej wspominają zarówno o klątwach, jak i o sytuacjach, w których była czyimś wybawieniem. Każdy z zapytanych jednak zgodzi się, że Madame Iuv nie pomaga ani nie szkodzi, jedynie stawia karty tarokka i przekazuje wieści od istoty wyższej. Sama twierdzi, że słowa, które mamrocze podczas wróżenia pochodzą z innego świata. Mądry byt spoza zasłony opanowuje jej umysł i ciało i za pomocą swych wielowymiarowych mocy interpretuje karty, by zrozumieć teraźniejszość i przewidzieć przyszłość. Madame Iuv przysięga też, że talia, którą posiada jest jej rodzinną pamiątką przekazywaną z pokolenia na pokolenie od setek lat.

Ludzie z miasteczka zachodzą do niej jedynie, gdy sytuacja zmusza ich do zastanowienia się nad najbliższą przyszłością. Jej usługi nie są tanie, ale większym zmartwieniem jej gości są niezamierzone konsekwencje wróżb. Miejscowi zdają sobie sprawę, iż niektórych z jej klientów spotyka śmierć kilka dni po wizycie. Wypadki nie wydają się być ze sobą powiązane, ale nie sposób nie łączyć ich z przepowiedniami Madame Iuv.

Lokalny lord, którego brat stracił życie podczas turnieju jeździeckiego zaledwie dwa tygodnie po odwiedzinach u Madame Iuv, przybył do domu wróżbitki grożąc, że zrówna go z ziemią jeśli nie wskrzesi ona jego brata.

Madame Iuv nie była zachwycona, ale obiecała przekonać kapłana z miasteczka (Ojca Gardona) do przeprowadzenia rytuału. Kapłan nie posiada takiej mocy, ale zgodził się na odprawienie udawanej ceremonii w zamian za pokrycie jej kosztów i prywatne wróżenie. Ojciec Garond jest wyjątkowo naiwny i wierzy, że widząca z gór potrafi rozmawiać z bytami astralnymi. Odprawiono więc sztuczny rytuał i wmówiono lordowi, że dusza nie była skora do powrotu do świata żywych.

Władyka nie dał się oszukać i wpadł w szał. Przysiągł zemścić się na oszustce, ale zmarł dwa dni później we śnie. Podejrzenia padły na Madame Iuv.

Prawda
Madame Iuv to kobieta w średnim wieku. Mieszka ze swoim bratem Taliganem. Ich dwupiętrowy dom położony jest nad rzeką, dwie godziny drogi od Nowego Haldiru. Madame Iuv zna kilka prostych zaklęć powiązanych z wróżbiarstwem i iluzją, ale nie potrafi przewidywać przyszłości. Jej reputacja znacząco przewyższa jej umiejętności. Wykorzystuje zaklęcia, by oszukać i naciągnąć przejezdnych oraz odważniejszych miejscowych.

Madame Iuv stawia karty tarokka i stara się, najlepiej jak potrafi, interpretować ich niezliczone kombinacje. Za pomocą magii czyta umysły swoich klientów i na podstawie zebranych informacji tworzy wiarygodne przepowiednie. Tak spreparowane wróżby wydają się wnikliwe i zadziwiająco dopasowane do płacących naiwniaków.

PRAWDA KTÓREJ ŻĄDASZ JEST W NASZYM ZASIĘGU…
Madame Iuv odczyta twój los w kartach. Tylko bojaźliwi wstrzymują się przed wróżbami tarokka.
Nadpalony plakat

Jej brat Taligan, za pomocą dziwnych instrumentów perkusyjnych i dętych tworzy efekty dźwiękowe wspomagające pracę Madame Iuv. Wszystko to jedno, wielkie oszustwo.

Jeśli jakiś klient sprawia problemy, Taligan przygotowuje truciznę by pozbyć się nieszczęśnika. Specyfik paraliżuje i zabija ofiarę we śnie. Głównym składnikiem trucizny jest rzadki, górski kwiat, który kwitnie wyłącznie na jesieni w pobliżu źródła rzeki. Błękitny pyłek z rośliny na stałe zabarwił dłonie Taligana.

Zahaczka

Dobrym sposobem na wprowadzenie tej przygody jest wybranie momentu, w którym bohaterowie poszukują konkretnej informacji, by pchnąć inny (główny) wątek do przodu. Mieszkańcy miasteczka mogą zasugerować, że Madame Iuv potrafi zdobywać wiedzę z zaświatów. Gracze mogą też znaleźć zniszczony plakat (patrz wyżej).

Grupa poszukiwaczy przygód może szybko rozwiązać zagadkę nieuczciwej wróżbitki i obalić mit jej mocy. Taligan natychmiast zejdzie na niższe piętro gotowy do walki, a Madame Iuv spróbuje uciec na północ by ukryć się w górach.

 

OPISY MIEJSC
1. Ścieżka nad rzeką

Dwugodzinny marsz na północ w stronę gór prowadzi bohaterów przez sielankowy, wiejski krajobraz. Wzgórza i linie brzegowe rzeki zlewają się z trawiastymi i leśnymi terenami. Kryształowo czysta woda płynie na południe w stronę Nowego Haldiru. Wąska ścieżka ciągnie się wzdłuż rzeki aż do drewnianego mostu.

  1. Uszkodzony most

Jedynym sposobem na przekroczenie strumienia jest długi na 25 stóp most linowy. Zarówno most jak i liny wydają się być w dobrym stanie. Nie brakuje też żadnych desek. Dwa grube słupki wspierają most na obu brzegach. Na każdym z nich widnieje smocza runa, którą można odczytać jako “przejście”.

Pod pierwsza osobą, która spróbuje przejść przez most, załamuje się deska. Nieszczęśnik może wpaść do wody, ale cały incydent nie jest zbyt groźny.
Po przyjrzeniu się, mądrzejsi bohaterowie mogą orzec, że most został celowo uszkodzony. Deska została nawiercona tak, by ją odpowiednio osłabić. Powód tego sabotażu pozostaje niejasny. 

 

  1. Domowe grządki

Dwupiętrowy dom góruje nad rzeką i okolicznymi łąkami. Na parterze nie ma żadnych okien. Słup żółtawego dymu unosi się z komina. Na zaoranym terenie na północ i południe od budynku rosną marchewki i sałata. Wygląda na to, że będą gotowe do zbiorów za parę tygodni.
Przed głównymi drzwiami rosną trzy krzewy porzeczek. Owoce są dojrzałe i słodkie.

4. Mieszkanie Madame Iuv

Drzwi wejściowe są otwarte. Po wejściu gości wita słabo oświetlony pokój, zasnuty gęstym, białym dymem świec i kadzideł. Zapach jest tak intensywny, że przyćmiewa umysł na kilka sekund po pierwszym wdechu. Atmosfera mistycyzmu i wróżbiarstwa jest wszechobecna. Duże, dębowe biurko i cztery krzesła stoją przy południowej ścianie. Czarne oczy wypchanej głowy jelenia obserwują wszystko znad biurka. Ogień z kominka, wraz z jelenimi rogami, tworzą tańczące, mroczne kształty na ścianach. Na biurku spoczywa ciemna, kryształowa kula oraz talia bogato zdobionych kart.

Madame Iuv powoli schodzi po schodach, prawie jak w zwolnionym tempie. Wszystko dla zbudowania klimatu. Odprawia swoją standardową rutynę i rozpoczyna wróżenie. Pierwszą kartą jest “wisielec”. Wróżbitka odnosi się do wypadku na moście, który spotkał jednego z bohaterów.

Madame Iuv nie potrafi odpowiedzieć na pytania dręczące poszukiwaczy. Jej teatrzyk zaczyna się rozpadać przy pierwszych próbach przeanalizowania sytuacji przez bohaterów. Użytkownicy magii są w stanie dostrzec delikatne zaklęcia i to, jak łączą się one z przepowiedniami. W przypadku konfrontacji, Madame Iuv korzysta z zaklęcia niewidzialności i ucieka w stronę gór. Taligan decyduje się na walkę, by dać jej czas na ucieczkę. Jego bronią jest nóż pokryty śmiertelną trucizną.

 

  1. Salon na piętrze

Madame Iuv i Taligan przesiadują tu gdy nie mają klientów. Gdy dzwonek oznajmia przybycie gości, Madame czeka kilka minut zanim zejdzie na dół. W pomieszczeniu znajdują się kanapa, stolik z jedzeniem i winem, stół jadalniany i biurko z różnymi instrumentami dętymi i perkusyjnymi. 

Taligan wykorzystuje swoje umiejętności, by za pomocą instrumentów tworzyć efekty dźwiękowe. Madame Iuv posługuje się słowami-kluczami tak, by jej brat wiedział kiedy i co zagrać.

 

  1. Podwójna sypialnia

W tym pomieszczeniu rodzeństwo sypia. W sypialni znajdują się dwa, oddzielne łóżka, szafa, szafka nocna i czerwona, aksamitna kanapa. Madame Iuv trzyma swoją księgę z zaklęciami ukrytą w szafie. Zawiera on kilka sztuczek ze szkoły iluzji i parę prostych zaklęć wróżących. Ukryty schowek pod kanapą skrywa żelazne pudełko. W środku znajduje się 205 sztuk złota.

 

W ramach projektu fanowskiego tłumaczył

Maciej Matuszewski